Jaakko Vikman

Miksi nuorelle kesätyönhakijalle kannattaa vastata?

Kesä tekee tuloaan ja viimeisetkin mattimyöhäiset ovat heränneet kysymykseen mitä tehdä, kun koulut loppuvat. Vinkkinä nuorille: älkää jättäkö kesätyöhakemuksia viime tippaan, nopeimmat kun nappaavat parhaat paikat!

Oli hakija liikkeellä ajoissa tai ei, kuulemani perusteella moni huolellakin tehty hakemus ei saa yrityksiltä välttämättä minkäänlaista vastakaikua. Meille TET-harjoitteluun sekä kesätöihin hakeneet nuoret ovat lähes poikkeuksetta kertoneet, että harvemmin yritykset kuittaavat hakemuksia edes saapuneiksi.

Mielestäni työ- tai harjoittelupaikkaa koskeva hakemus on aina huomionosoitus yritykselle ja siihen pitää reagoida oli työpaikkoja tarjolla tai ei. Hakemuksiin tulee vastata oli hakija kuka tahansa, mutta erityisen huolissani olen, kun yritysten passiivisuus kohdistuu nuoriin, jotka vasta rakentavat käsitystään työelämästä.

Miksi sitten jätetään vastaamatta? Syitä on varmasti yhtä monta kuin yrittäjääkin: yrityksellä ei ole mahdollisuuksia / halua tarjota kesätyöpaikkoja, työhakemuksista vastaavalla ei ole resursseja vastata viesteihin tai sitten hakemus ei vain houkuttele vastaanottajaa riittävästi.

Satoja työhakemuksia lukeneena tiedän, että hakemuksissa on usein paljonkin petrattavaa ja myönnän, että omakin motivaatio heppoisen hakemuksen käsittelyyn ei yleensä ole kovin korkealla. On kuitenkin muistettava, että erityisesti nuorten kohdalla työhakemukset ovat yleensä heidän ensimmäisiään. Vastuu kannustuksesta sekä ohjaamisesta positiivisella tavalla erottuvien hakemusten lähettämiseen kuuluukin kodin ja koulun lisäksi myös meille työnantajille.

Työnantajalta ei saa kulua vastaukseen tuhottomasti aikaa, mutta toisaalta se ei saisi olla myöskään pelkkä kylmä automaattiviesti. Sen sijaan kannattaa laatia valmis vastauspohja, jonka voi helposti personoida vastaanottajalle. Siinä voi, paitsi kiittää nuorta työnhakijaa mielenkiinnosta yritystä kohtaan, myös kannustaa häntä eteenpäin antamalla vinkkejä siitä, miten hakemusta voisi parantaa seuraaville kierroksille.

Yhteiskuntasopimusneuvotteluissakin kovasti peräänkuulutettu luottamus työntekijän ja -antajan välille rakentuu ainoastaan tekojen kautta. Nuorten luottamusta työmarkkinoilla pitää tukea parhaalla tavalla jo varhaisessa vaiheessa ja siksi kannustava vastaus työ- tai harjoitteluhakemukseen on vastuullisen yrityksen velvollisuus.

Kannattaa myös muistaa, että kesätöitä tai harjoittelupaikkaa hakeva nuori voi joskus olla potentiaalinen asiakas tai johtavassa asemassa päättämässä yritystäsi koskevia asioita. Mitä hän silloin muistelee? Eikö siinäkin ole ihan hyvä syy vastata hänelle jo nyt?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Kiitos kirjoituksesta. Nämä ovat erinomaisia muistutuksia kaikille työnantajille:

"On kuitenkin muistettava, että erityisesti nuorten kohdalla työhakemukset ovat yleensä heidän ensimmäisiään. Vastuu kannustuksesta sekä ohjaamisesta positiivisella tavalla erottuvien hakemusten lähettämiseen kuuluukin kodin ja koulun lisäksi myös meille työnantajille."

"Kannattaa myös muistaa, että kesätöitä tai harjoittelupaikkaa hakeva nuori voi joskus olla potentiaalinen asiakas tai johtavassa asemassa päättämässä yritystäsi koskevia asioita. Mitä hän silloin muistelee? Eikö siinäkin ole ihan hyvä syy vastata hänelle jo nyt?"

Tunnen piston sydämessäni, koska varmasti on itseltänikin jäänyt vastaus joskus antamatta.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Toisaalta ei luulisi olevan mahdotonta laittaa edes sähköpostilla kaikille paitsi valituille se "ei kiitos" -viesti.

Yksinkertaisimmallaan ohjaamalla hakemukset sähköpostiohjelman tiettyyn kansioon, siirtää valitut pois ja poimii kaikkien lähettäjien osoitteet.

Tosin tähän ei taida olla valmista nappia useimmissa ohjelmissa? Kovan rahan rekryjärjestelmissä pitäisi olla ihan vakiona tällaiset toiminnot, ihmettelen suuresti jos ei ole...

Käyttäjän PetriMkel kuva
Petri Mäkelä

Ei tuon automatisointi kovin monimutkaista ole. Mutta tosiaan nuorille kesätyönhakijoille vinkit siitä, miksi oma hakemus ei tuonut työtä olisivat kultaakin kalliimpia. Itse sain aikanaan hyvät yhdeltä työnantajalta hyvät vinkit ja perustelut miksi valitsi toisen hakijan, helpotti huomattavasti a)omaa ketutusta asiasta ja b)seuraavaan työnhakuun valmistautumista.

Käyttäjän JaakkoVikman kuva
Jaakko Vikman

Kiitos kommentoijille!

Ja erityisesti Petrille kokemuksista. Juuri tämä oli pointtini eli nuorten ohjaaminen ja kannustaminen, vaikka työmahdollisuuksia ei olisi juuri sillä hetkellä tarjota.

Unohdin myös korostaa, että viestini oli tarkoitettu erityisesti satunnaisen hakemuksen vastaanottajalle. Siis sellaisen kesätyö- ja työharjoitteluhakemuksen, jonka nuori on lähettänyt, vaikka yrityksellä ei olisi varsinaista rekryä päällä.

Hakemusten määrä yritykselle on normaalisti huomattavasti maltillisempi kuin varsinaisen rekryn aikana ja luulisi jokaiselta yritykseltä löytyvän pari minuuttia vastaamiseen. Varsinaista rekryä käynnistäessä on sitten viimeistään pohdittava miten saapuvat hakemukset (joita voi muuten olla paljon) käsitellään tehokkaasti, mutta samalla hakijoita palvellen.

Ja kyllä pisto minunkin sydämessäni kävi. Joskus satunnainen hakemus on saattanut mennä ohi viestien tulvassa ja joskus taas teknisistä syistä se on voinut kadota matkalle. Siksi nuorille vielä muistutus: olkaa aktiivisia, soitelkaa perään ja varmistakaa, että hakemus on edes tullut perille. Ja sitten se tärkein: tehkää kiinnostavia työhakemuksia ja erottukaa joukosta positiivisella tavalla. :)

Toimituksen poiminnat